الجمعة، يونيو 01، 2012

يسقط كل ولاد الكلب!

حبة أفكار ليها علاقة باستدعائي أنا و علاء أخويا يوم السبت للنيابة بخصوص اداعاءات تورطنا في "اقتحام و حرق مقرات شفيق" 

صورة للاستدعاء اللي وصلنا - حذفت بس العنوان


الصمت الاعلامي 
أكثر من حد حذرني ان رفضنا الرد على الاتهامات و الأكاذيب اللي بتنشرها الصحف بقالها 3 أيام هيضعف موقفنا و هيبين كأننا متورطين فعلا.

خلوني أوضح:
لمدة 3 أيام مصدري الوحيد لمعلومة اني ممكن أنا و علاء نبقى متهمين, كان الاعلام. بقالي يومين باقرا خبر ان النيابة استدعتنا, لكن ما وصلناش أي استدعاء غير النهاردة الظهر.
لحد دلوقتي محامينا ما قدروش يعرفوا كل تفاصيل التحقيقات و الشهادات اللي ضدنا, بما فيها الحاجات اللي اتسربت للاعلام اللي انا ماعرفش قد ايه منها حقيقي و قد ايه لا.

من تجربتنا مع قضية ماسبيرو ,اللي برضو شهود زور شهدوا ضد علاء و ادعوا انه تعدى على ظباط جيش و سرق سلاح, كنا كل اما نطلع في الاعلام نرد على الاتهامات و الكذب اللي بيتقال, نلاقيهم في التحقيق طلعوا شخص جديد يشهد زور و يسد الثغرة اللي أدلتنا عملتها في شهادتهم. 

بالتالي, امتناعي عن الرد على أي اتهامات في الاعلام, هو ببساطة لاني عارفة انها كلها ملفقة و مش عايزة أقدم تفاصيل و اساعدهم "يرمموا كذبتهم" 

مهم نفتكر ان في قضية ماسبيرو بعد اما علاء قضى فترة في السجن, خرج , و بعد شهور قضاة التحقيق اللي متوليين القضية مالقوش أدلة تدينه هو و 27 متهم تانيين, و تم تحويل الاتنين اللي شهدوا ضده للمحكمة بتهمة الشهادة الزور : حنان خواسك و عبد العزيز فهمي


خايفة؟ 

في اللحظة دي انا في حالة تناحة. اعتقد مش مستوعبة أوي.
بس لو لما بأفكر بجد, قلقي الأساسي على علاء. مش جدعنة مني و الهبل ده. لكن لو بصيتوا في تفاصيل الشهادات و الروايات اللي كل شوية جريدة شكل تنشرها. هتلاقوا تركيزهم كله عليه. صورته في كل حتة, الشهود ذكروه بالاسم, و رددوا سيناريو وهمي بتفاصيل منسوخة من شاهد للتاني, كأن حد محفظهم. 
و كمان أحنا عارفين ان مسؤولي حملة شفيق عندهم غل شخصي تجاه أكثر من ناشط منهم علاء, و وائل عباس, و نوارة نجم, و تانيين.

استدعاء, عادي؟

أنا أصلا شخص عنده هوس ب "القانون" و "حقوق الانسان"  عشان كدة في المطلق, الاستدعاء للنيابة مش شايفاه مشكلة. يعني طبيعي لو في شهود قالوا اسمي أنا و اخويا و أي حد تاني, ان يتم استدعاءنا و مواجهتنا بالأقوال دي.
لكن اللي مش طبيعي انه يبقى المحامين بتوعنا بيقابلوا تعنت و رفض للافصاح عن أي تفاصيل لكن الاعلام كل يوم ينشر تفصيلة جديدة!
ولا طبيعي اني اقعد اقرا في الجرايد لمدة يومين و تلاتة ان جالي استدعاء, و اني ما اتسجتبتش للاستدعاء, و اني جالي استدعء تاني, و يجيلي الاستدعاء المنتظر في تالت يوم.
ولا طبيعي ان اللي يبقى متولي التحقيقات هو رئيس نيابة الدقي و بيقعد عادي معاه أحد مسؤولي حملة شفيق في المكتب و حملة شفيق بيعرفوا تطورات القضية لحظة بلحظة كأن التحقيق بيتم عندهم في المقر!!  و بما اننا في السيرة دي, ممكن لو اتحبست حد يحاول يعرف رئيس نيابة الدقي هيصوت لمين في الانتخابات؟ نتراهن انه شفيق؟ :)
ولا طبيعي ان يبقى كل حد اخلى سبيله لكن بيجددوا حبس لاتنين بس: شاب تدخل يحمي أخويا من تجمهر و محاولات للتعدي عليه (بهاء البسطويسي أخد 15 يوم النهاردة ) و راجل تاني, شغال فكهاني و فرشته في المكان ده!!


يوم السبت الساعة 10ص موعدنا في النيابة, انا و علاء اتنين كمان غيرنا - لحد دلوقتي - ممكن آخر اليوم و اطلع و احكي تفاصيل جديدة للموضوع و ممكن يقرروا انهم مش هيخرجوني يومها, و وقتها هتعرفوا التفاصيل من حد غيري.
اللي متأكدة منه ان أنا باختبر دلوقتي أكتر حاجة بتوجع قلبي لما بنتكلم على معاناة المعتقلين :  ناس كتير بتساندني و تدعمني عشان و أنا شاكرة و ممتنة ليهم جدا, بس ناس تانية كتير هتتنسي الا لو ركزنا معاهم و أصرينا نتكلم عنهم


  • بهاء البسطويسي و سلطان فارس ابراهيم : أخدوا 15 يوم استمرار حبس على نفس قضية اقتحام مقر شفيق 
  • النهاردة المحكمة العسكرية طلعت قرار باخلاء سبيل 38 معتقل من أحداث العباسية, لكن في لسة أكتر من 100 جوة و فيهم مضربين عن الطعام.
  • في 8 ثوار من السويس نزلوا مظاهرة اعتراض على استخدام العنف و القبض على مئات المواطنين في أحداث العباسية, و بيتحاكموا عسكري. 7 منهم جلسة النطق بالحكم يوم 11 يونيو, و واحد لوحده (محمد غريب) جلسته يوم 3 يونيو . 
  • في 10 راحوا يوم 5 مايو عند النيابة العسكري في مدينة نصر يتضامنوا مع معتقلي العباسية و بيتحاكموا عسكري دلوقتي و النطق بالحكم يوم الاثنين 4 يونيو
  • في 7 من بورسعيد في السجن دلوقتي لأن المحكمة العسكرية حكمت عليهم من أسبوعين بأحكام مع النفاذ 
طبعا في غير دول كتير, في آلاف بقالهم شهور و أكتر من سنة في السجن, مستنيين حد ياخد باله منهم و يبتنى قصتهم و ياخدوا فرصة حقيقية عادلة عشان يثبتوا براءتهم. منهم اسلام حربي و محمد ايهاب

بقالنا أكتر من سنة بنحارب على جبهات كتيرة : عسكر بيضرب نار و يسحل و يعذب في عز النور, جرائم بترتكب ببجاحة لأنهم في حماية اعلام متواطئ و قضاء عسكري فاسد و معاه قضاء مدني  قابل يخضع لاوامر العسكر, و كمان دلوقتي قابل يبقى وسيلة انتقام في ايد فلول النظام .

ماعنديش حاجة أقفل بيها غير الهتاف اللي بشكل عفوي طلع من المتظاهرين عند النائب العام بعد أحداث العباسية على طول:

يسقط كل ولاد الكلب!



هناك 12 تعليقًا:

محمد ابراهيم شعيب يقول...

انا عارف انى ديقتك بس مش هنام غير لما ادعيلك بعد صلاتى وبكره هدعيلك ربنا يفك كربك انتى وعلاء وانا اسف انى كنت ديقتك +

محمد ابراهيم شعيب يقول...

ربنا يفك كربك يفر ااشه

محمد ابراهيم شعيب يقول...

انا غلصت عليك كتير اوى النهارده ربنا يوفقك فى حياتك العلميه والمستقبليه وفى النضال حماكى الله

علان العلانى يقول...

لا أجد فى نفسى روح المرح الذى تلقيت بها أستدعاء علاء لأول مره لأمن الدوله منذ سنوات ولا أحساس الإستنكار الذى شعرت به فى محاولة توريطه فى أحداث مجزرة ماسبيرو ولكن أجد أحساس من الغضب من محاولة تهوين من لهم قيمه عند الناس من أوسخ الناس ... لن أوصى حريص ولكن هناك شىء غامض وغريب فى توقيته من استدعائك أنت وعلاء للتحقيق فى تهمه عشوائيه أتمنى أن يكون مجرد ممارسة للتشويش حسب تقديرهم لمن يروا أنهم مؤسرين فى الحراك الثوري فى الميدان وأن كان هذا مؤشر أيضاعلى أنهم يستعدون لمحاوله أخيره لكسر إرادة الشعب أى معركة ما قبل سقوط النظام على الحقيقة.... محفوظين بلطف الله العزيز المنيع القادر على كل شىء ومحصنين بدعاء كل من وقفتم بجانبهم من المظلومين والمكلومين ومن تدافعون عنهم من الإسرى والمسجونين ومن تبروهم من المصابين كل هذا يرافقه دعاء المحبين جيش يمتد من الأرض الى السماء سيحجب عنكم كيد الإنذال حفظكم الله آل سيف درعكم الشعب وعزوتكم الميدان ورصيدكم الشرف والجدعنه وحب الناس وكذلك الكرام

manakheroo يقول...

اوعى تفتكرى يا منى ان بعد وقفتك جمب المصابين ووقفتك جمب الاتحاكموا عسكرى من ساعه الثوره لغايه دلوقتى حيروح هدر كل ده متحوش عند ربنا وبازن الله ربنا مش حيسيبك لا انتى ولا اخوكى لوحدكوا سيبوها على الله وبازن الله ربنا يرموا فى قلوبكوا القوه والشجاعه

محمد ابراهيم شعيب يقول...

يارب بحـــــــــق نبيك محمد وبحق ه1ا الازان اللهم افرج كرب علاء ومنى سيف عبد الفتاح من التهمه الملفقه نحوهما اللهم خفف عنهم وعن صبرهم وعن شقاءهم يحى يقيوم برحمتك نستغيث يزو الجلال والاكرام بحق نبيك محمد ارسل علينا نصرا على حكاما الظالمن اللهم امين

Unknown يقول...

ان شاء الله دائماً تحلقي حول النور ايتها الفراشة التي تعشق النور. بعد كل موقعة كنت دائماً هناك خلف الثوار مدافعة ومؤيدة لهم. كلنا حتى على البعد بندعو لك انت وعلاء بقدر لهفتك على كل المعتقلين. انتي وانا معاكي على يقين ان ربنا في معية من ناصر أخاه. وانت واسرتك كنتم دائماً في نصرة المغلوبين والمظلومين. دعواتنا وقلوبنا حواليكم ومعكم.

Mohammed Abd El-Dayem Hendam يقول...

ضاقت فلما استحكمت حلقاتها فرجت... اللهم انصر الحق

غير معرف يقول...

باحبك وبحترمك دايما

Dr ElShewy يقول...

بعد موقفكم من الفلول و العسكر مفهوم تعرضكم للمضايقات و التفاهات و مؤكد حفظ الله لكم و نصره

rania seif يقول...

اعلام متواطئ و قضاء عسكري فاسد و معاه قضاء مدني قابل يخضع لاوامر العسكر يسقط يسقط حكم العسكر انتو ابطال يا منى والثوره مستمره وستنتصر متقلقيش يا قمر

غير معرف يقول...

ربنا علي طول معاكي يا مني يا رب انتي و كل اللي زيك يا رب