الأحد، مارس 27، 2011

عن محمد اسرائيلي


التدوينة دي عشان احكيلكو عن محمد الشهير ب "اسرائيلي" . قبل اما تتخضوا من الاسم خلوني أوضح: محمد من الولاد اللي عايشين في الشارع. أختيارهم لأسماء الشهرة اللي يتعرفوا بيها في الشارع  كتير بيبقى حاجة  تفاجأك و تخضك, اسم فيه قوة زي بلدوزر, الكينج, بودي جارد و اسرائيلي.
لما سمعت الاسم اول مرة تخيلت ولد طول في عرض كدة, جتة,  تجسيد لكل الجبروت اللي كلمة "اسرائيلي" بترسمه في خيالنا,و اتفجأت جدا بان اللي في الصورة ده هو "اسرائيلي"  الشاب  النحيل الاسمراني
محمد اتقبض عليه يوم 9 مارس 2011 من ميدان التحرير و لحد دلوقتي ماطلعش. هو تقريبا عنده 17 سنة, مش عارفين نعرف تفاصيل أكتر عنه لأن كل الناس اللي تعرفه تعرف اسم شهرته بس و لسة بنحاول نعرف اسمه الحقيقي عشان نستدل على اي معلومات عن مكان احتجازه و الحكم اللي اخده. 
المجموعة اللي اتقبض عليها يوم 9 مارس معظمهم اخدوا احكام تتراوح ما بين سنة سجن ل 3 سنين. و فيه على الأقل اتنين منهم  سنهم 15 و 16 سنة, ماتحاكموش على أنهم احداث و اتحكم عليهم بالسجن بالفعل و موجودين في سجن العقرب-حراسة مشددة
كل الجمعيات اللي اشتغلت مع محمد بتشهد انه ولد شاطر ونبيه و قدامه مستقبل حلو. و انه كان لسة بادي يرتب حياته 
مدير أحد الجمعيات حكى عن شغف محمد بالرسم  (مرفق صورتين لأعمال محمد)  و وضح المدير تأثير حكم زي ده على مستقبله  " لو اتلفقله تهمة "بلطجة" ممكن يحكموا عليه ب 5 او 7 سنين سجن. هو دلوقتي عنده 17 او 18 سنة , لسة بيبتدي حياته, لو وقفنا كل ده لفترة سجنه معناها ينه هيبقى 25 سنة قبل اما اي تطور جديد يحصل في حياته, وقتها غالبا كمان هيبقى مطالب ب 3 سنين خدمة في الجيش و بعدها يسيبوه يبتدي حياته! بس يبتديها ازاي؟ و هيبقى شخص عامل ازاي وقتها؟

لو كان محمد اتحاكم محاكمة مدنية عادلة, كنا قدرنا نوصله و نوفر محامي يحضر معاه محاكمته, و نقدم دلائل على انه مش"بلطجي" و انه شاب بيخطو اولى خطواته لحياة كريمة .
ساعدونا في التصدي للمحاكمات العسكرية للمدنيين. ساعدونا في حماية مواطنين شرفاء في لحظة سلبت منهم سنين من عمرهم ومالهمش حد يوصل صوتهم و وجعهم للناس. 
منى سيف

هناك تعليق واحد:

SeMo يقول...

السلام عليكم
قمت مع مجموعة من الأصدقاء بإنشاء عدد من المدونات ، ووضعنا بها إعلانات جوجل أدسنس، وبالفعل نحقق دخلا مش بطال
فعلى جميع الأخوة الكرام سواء عنده مدونة أو لم ينشئ مدونة بعد، وكانت له رغبة في الاشتراك معنا في هذا العمل، برجاء مراسلتي على الإيميل niletrader@gmail.com
والله الموضوع مثمر، وبالفعل وصلتنا دولارات من أدسنس ، فالموضوع ليس وهمًا
برجاء نشر هذا الموضوع لتعم الفائدة
مع تحياتي
Hello
We are a group of Egyptian guys who established some blogs where we added Google Adsense codes so we make some money on monthly basis, as a way of coming over our financial problems!!
if you would like to help us through allowing us adding the Adsense code to your blog and share the profits with you, pls contact us niletrader@gmail.com
Yours
Ash